גמילה מחיתולים

ילדים בהתפתחות תקינה נגמלים מחיתולים בסביבות הגילאים 2-3. גמילה מחיתולים מהווה אבן דרך התפתחותית חשובה לגיל זה ומאפשרת לילד הגמול להפגין יותר עצמאות בחיי היום יום. סביר שתהליך הגמילה יהיה פשוט ומהיר במידה והוא מלווה בשיטתיות. להלן יפורטו מספר המלצות ליישום תהליך גמילה עם ילדים, באופן שיטתי. דגשים אלו נכונים הן עבור ילדים עם עיכוב התפתחותי או קשיי תקשורת והן עבור ילדים בהתפתחות תקינה. יש לציין כי מדובר בנקודות אותן יש לקחת בחשבון ולא במדריך מלא לגמילה נכונה.
• ניתן טרם הגמילה לעורר עניין אצל הילד בשירותים, בהסבת תשומת ליבו לחיתול הרטוב או המלוכלך. ניתן להראות לו איך בני הבית האחרים הולכים לשירותים ולעודד שילמד לעשות פיפי “כמו הגדולים”.
• הבנת שפה או הפקת שפה אינה מחויבת על מנת להצליח בתהליך בגמילה.
• חשובה יכולת יציבות של הילד בישיבה או עמידה וכן עדיפות גבוהה למילוי הוראות והקשבה לסמכות.
• יכולת לפשוט וללבוש את המכנסיים באופן עצמאי הינה מומלצת אך לא מחויבת לשם תחילת התהליך של הגמילה.
• מומלץ לקראת ימי תחילת ההליך לגייס סיוע של בני המשפחה או צוות המטפלים, על מנת להגביר את ההצלחה.
• הליך הגמילה מבוסס על העיקרון של חיזוק ההצלחות ואינו מתבסס על הבנה של האברסיה שבפספוס. לפיכך אנחנו לא גוערים בילד אם פספס ועשה את צרכיו מחוץ לשירותים בימי הלמידה.
• חשוב להתכונן לכל מקרה של הצלחה או פספוס כך שכל הנוכחים מול הילד יפגינו תגובה אחידה ועקבית.
• המטרות המוצבות לימי הלמידה נבנות באופן מדורג והקריטריון להצלחה מתקדם בצעדים קטנים (התקדמות בדקות ספורות). המטרות הן הארכת משך הזמן בו הילד נשאר יבש מחוץ לשירותים והקטנה של משך הזמן מרגע שהילד נכנס לשירותים ועד לשחרור השתן.
• במהלך הגמילה, בכדי לעודד הצלחות של עשיית הצרכים בשירותים וחיזוק הצלחות אלה, מומלץ להשקות את הילד ולתת לו לאכול מאכלים מצמיאים (למשל חטיפים מלוחים) או מאכלים רווי מים כגון אבטיח וקרטיב. בעצם הגדלת כמות הנוזלים בגופו גדלים הסיכויים להתמלאות השלפוחית ובכך הגדלת הסיכוי לשחרור השתן בשירותים.
• מדידה הינה חשובה. מומלץ לערוך רישום של ההצלחות והפספוסים, בצמוד למידע על השעה המדויקת. ניתן לעשות זאת בצורה טובה ע”י השמת דפי הרישום וכלי כתיבה על דלת השירותים והצבת שעון דיגיטלי בסמוך.
• ניתן ללמד את הבנים להטיל שתן בעמידה או בישיבה. שיקול הדעת יכלול את היכולת להתמיד בעמידה רגועה וכן את היכולת ללמוד את ההבחנה בין ישיבה ועמידה עבור צרכים שונים.