הבניית שילוב מוצלח

אנו במרכז לובאס ישראל מאמינים ששילוב במסגרת חינוכית רגילה תתרום רבות לילד המשולב, ולכן נשאף לשילוב בגן רגיל ובגיל בית הספר, אם הילד מדבר- לשילוב בכיתה רגילה בבית ספר רגיל (ראה טיפ אחר בנושא שילוב).

מתי משלבים?
ילדים מעל גיל 4 נשלב מוקדם ככל שניתן. לפני גיל 4, אנו חשים כי יש יותר זמן לחיזוקו של הילד במסגרת הבית, לפחות באופן ראשוני, לפני תחילת העבודה הממוקדת על הסתגלות למסגרת חינוכית ועל פיתוח היחסים החברתיים עם בני הגיל. בכל מקרה, נשלב ילד לא יאוחר מ- 6 חודשים עד שנה מתחילת תוכנית ההתערבות שלו, ואת מרבית הילדים נשלב מוקדם יותר, מיד כשיוכלו להתרם מאינטראקציה חברתית, מצפייה בהתנהגותם של ילדים אחרים, מחיקוי ילדים בהתפתחות תקינה ומשהייה יומיומית במסגרת חינוכית.
עם הכנסתו של ילד לגן רגיל, הכרחי שתהיה לו היכולת להיענות לסביבה חינוכית של מבוגרים המציבים בפניו דרישה. בנוסף, הכרחי שיהיו לו יכולות חיקוי בסיסיות, כדי שיוכל ללמוד מבני גילו, וכן, שתהיה מידה מסוימת של הפחתה בבעיות ההתנהגות שלו, עד לרמה בה אינו מהווה סכנה לסביבה או לעצמו.

מהן הקריטריונים החשובים לבחירת גן או כיתה בבית ספר?
תחילה, כדאי שהמסגרת החינוכית תהיה קרובה לבית הילד, בשכונת מגוריו, מה שעשוי להקל גם בהגעה היומיומית וגם בפגישות עם חברים מעבר לשעות הביקור במסגרת.
בנוסף, חשוב לבדוק האם בכלל יש נכונות מצד הגננת או המנהלת והמורה לשילוב. מקום שהילד אינו רצוי בו אינו יכול לשמש עבורו מקום מוצלח לשילוב. חשוב שהגננת או המורה יהיו מוכנות לקבל ילד שאינו בהתפתחות תקינה, המגיע בליווי סייעת – מבוגר נוסף הנוכח במסגרת באופן מלא וקבוע. כדאי שהן יביעו רצון ופתיחות ללמוד ולקבל הנחיה. במערכת החינוך הציבורי הקרוב למקום המגורים של הילד, לא תמיד אפשרי להבטיח את הנכונות הזו, ולכן פעמים רבות השילוב מתחיל מנקודה מאתגרת.
גננת או מורה המתאימות יותר לילד המשולב יהיו כאלה שמנחות את הילדים בצורה ברורה, שצורת הדיבור שלהן ברורה ופשוטה, שמקפידות שהילדים נענים להוראותיהן, ושהתנהלותן מסודרת ומאורגנת מראש.
חשוב שקבוצת הגן או הכיתה לא תהיה גדולה יחסית. מספר הילדים האידיאלי הוא 15-20 ילדים בקבוצה (מספר נדיר במדינתנו…). כדאי שבין הילדים לא יהיו ילדים משולבים נוספים, שיתחרו על תשומת לב המערכת עם הילד שלנו. מהצד השני, חשוב שיהיו “ילדים משלבים”. כאלה שייקחו את הילד שלנו “תחת חסותם” וישמחו להירתם ולעזור במשימת השילוב. עבור ילדים רבים, קבוצה משלבת בגיל צעיר משל הילד המשולב עשויה להיות מתאימה לרמה ההתפתחותית של הילד. אולם, במקרים אחרים, דווקא נוכחות של ילדים גדולים יותר תוכל “למשוך מעלה” בהיותה מודל ללמידה וחיקוי. למרות שחשוב לדעת את הרכב הילדים האידיאלי, לרוב בחירה מראש של קבוצת הילדים במסגרת אינה אפשרית.
חשוב שבמסגרת יהיו יותר פעילויות מובנות מחופשיות. לא “גן זורם”, אלא גן עם סדר יום ברור, מאורגן וחוזר בין הימים. מערכת בית ספר שהיא יציבה יותר ועם פחות שינויים תקל על ילדינו את ההתמודדות הקשה לרובם עם סדר יום משתנה.
לבסוף, מבחינה טכנית, כדאי במידת האפשר לחשוב על המשכיות במסגרת החדשה מעבר לשנת הלימודים הנוכחית. בכלל זה, גן הקרוב לבית הספר השכונתי, ממנו כולם יעלו יחד לכיתה א' יהיה עדיף על גן מחוץ לשכונה.
ברור שפעמים רבות התמונה מורכבת מיתרונות מול חסרונות, כשיש לשאוף לרצוי ולהסתפק במצוי, אך חשוב לדעת ולזכור על מה מתפשרים ולהתפשר נכון.