המלצות להתנהגות עם ילד באישפוז

עם כניסתו של ילד לתהליך של אשפוז אנו תוהים כיצד עלינו לנהוג כהורים.
מספר טיפים ממרכז לובאס ישראל להתמודדות הלא פשוטה:
• הכנה – הכינו את הילד לפני כל פעולה המבוצעת עליו, כואבת יותר או פחות. אל תתנו לכאב להפתיע אותו, כיוון שאז נפגע האמון שלו בסביבה, שבין כך ובין כך מתערער עם כל כאב שהוא חווה.
• דיבור בגובה העיניים – הסבירו לילד את הפעולות המבוצעות עליו ומטרתן, כמובן, הכל בשפה המתאימה לגילו, לרמת התפתחותו ולהבנתו השפתית. אל תימנעו מלדבר עם הילד, מתוך הנחה מוקדמת שאינו מבין. במידת האפשר, הסבירו לו את האבחנה שקיבל והמשך הטיפול הצפוי לו. כדאי שאופן הצגת הדברים יהיה רציני אך לא דרמטי, ומומלץ לשמור על טון דיבור נעים ורגוע כדי לא להכניס אותו למתח מיותר. הימנעו מלשקר לילד, גם אם לעתים לא תוכלו להציג את האמת המלאה. השתמשו במונחים ובמושגים שיוכל להבין, והרבו בדימויים הקרובים לעולמו, כדי לתאר לו את הדברים באופן שיקל עליו לתפוס אותם כילד.
• שיחה – הרבו לדבר עם הילד בכל זמן בו הוא ער. הסבירו את הדברים העוברים עליו גם כאשר הילד צעיר או שהתפתחותו לקויה. הדיבור לילד עשוי להסיח את הדעת מהכאב, ושיחה עשויה להסיח את הדעת גם ממחשבות טורדניות (בגיל בוגר יותר). השיחה לא חייבת להיות על נושאים הקשורים לסיבת אישפוזו של הילד. היא יכולה להיות על חוויות משפחתיות שעברתם ושתעברו, זכרונות נעימים, שאיפות ותוכניות, עלילות של סרטים, או כל דבר אחר שעשוי לעניין אותו. מן הצד השני, היו רגישים למצבו של הילד בכל רגע, והמנעו מלהטריד אותו בדיבור בלתי פוסק כשהוא מאותת לכם שהוא צריך, או רוצה לנוח.
• שירה וקריאת סיפורים – בגיל צעיר יותר שירים וספרים עשויים להוות תחליף לשיחות.
• משחקים – בחרו בתבונה משחקים המתאימים לגיל והעסיקו את הילד כל זמן שאינו עייף, ובכל משחק שהוא יכול לשחק בו למרות המגבלות הפיזיות.
• מגע – הרבו ללטף את הילד בצורה עדינה ונעימה. מגע הוכח כמסייע בתהליך ההחלמה. ודאו כי המגע נעים לילד ומופנה לאברי גוף שאינם כואבים לו. עם ילדים מוגבלים וכואבים כדאי לא לחבק ולנשק, אך ניתן גם אותם ללטף.

החלמה מהירה ושלמה לכרמל שבהשראתה נכתב טיפ זה.