לימוד קריאת לעג ודחיה

כתבה וערכה את הסרטונים: עינת בכור-גריאני

כאשר רוצים ללמד ילד לנהוג באופן מוצלח יותר במצבים חברתיים, חשוב לעבוד איתו, תחילה, על הבנת אותם מצבים. ניתן לעשות זאת ע”י שימוש בסרטונים קצרים המדגימים מצבים חברתיים בהם הילד נתקל. כך, מתורגלים מצבים אלו “על יבש”, ובסביבה נוחה ובטוחה. בסביבה כזו, ניתן להעניק לו את הכלים לזהות את המצב, ולחדד עם הילד את הבחירה בתגובה המתאימה מצידו.
לכלי זה יתרונות בולטים: ניתן לעצור בכל עת את ההקלטה, אם בכדי לצפות שוב באותו המצב או בכדי לשאול שאלות על המצב החברתי בעת ההתרחשות. כמו כן, ניתן להסב את תשומת לב הילד ביתר קלות לזיהוי נכון של אמירות, הבעות פנים וגוף, ולבסוף, ניתן לשוחח איתו בשקט ובפרטיות מהי התגובה ההולמת.
את הסרטונים ניתן לערוך מתוך מגוון המדיות – סרטונים ברשת (אם כי קשה מאד למצוא), סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה. היצירתיים שביננו יכולים לצלם לבד קרובים וחברים, רצוי בני הגיל, המשחקים את אותם המצבים. כדאי שכל סרטון יכיל מצב חברתי אחד לבחירתנו. למשל, לעג, עצב, או בושה.
סרטונים, כמו אלה שמצאנו כאן למטה, אין צורך שיוצגו עם פס קול לילד, ואפילו טוב יותר שיוצגו ללא קול, כדי שהילד יתרכז בהבעות הפנים ומנחי הגוף.









דוגמאות לשאלות שניתן לשאול את הילד לאחר צפייה בסרטונים ללימוד זיהוי לעג/דחיה:
1. שאלה: האם הופיע לעג בסרטון זה?
תשובה: כן/לא
2. שאלה: מתי בסרטון התנהגות הלעג הופיעה?
תשובה: בעת הרצה חוזרת של הסרטון הילד מודיע מתי הוא רואה את הלעג.
3. שאלה: איך ידעת לזהות כי אכן מדובר בלעג?
תשובה: הילד לומד להצביע על הבעות הפנים ו/או מחוות הגוף המראות את התנהגות הלעג או לשים לב לאמירות פוגעניות (למשל: הבנות מסתכלות אחת על השנייה וצוחקות מיד לאחר שדיברו עם הנער).
4. שאלה: איך אתה היית מגיב במקום הילד?
תשובה: הילד לומד מהי התגובה המתאימה ללעג (למשל: הולך לשחק עם חברים אחרים).
5. שאלה אופציונלית: האם קרה לך פעם מקרה כזה?
תשובה: אם הילד מזהה מצב זה כדומה לסיטואציה לה היה שותף ניתן לשחזר איתו את המצב החברתי, להבהיר לו אותו ולהסביר איך יהיה ניתן להגיב באופן מתאים בפעם הבאה, בה מתרחש מצב דומה.