פרופסור לובאס

פרופסור איבאר לובאס (1927-2010), על שמו קרוי המרכז שלנו, היה פסיכולוג קליני ופרופסור באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס (UCLA). הוא היה מהבולטים בתחום הטיפול ההתנהגותי בילדים, מחלוצי בוני תוכניות ABA לילדים המאובחנים עם אוטיזם. פרופסור לובאס, נורבגי שחי בארה"ב, החל את עבודתו עם ילדים עם אוטיזם כבר בשנות השישים של המאה הקודמת. הוא היה בין ראשוני המטפלים בגישת ה- ABA שהבינו את הצורך בשימוש בעקרונות ההתנהגותיים.a4

פרופ' לובאס פיתח את שיטת הלימוד בניסיונות בודדים (Discrete Trial Training) והיה הראשון להוכיח כי אנשים המאובחנים עם אוטיזם, שעד אז אושפזו בבתי חולים לחולי נפש, בהנחה כי לעולם לא יוכלו ללמוד ולהתקדם, יכולים לשנות את התנהגויותיהם. הוא פיתח שיטת טיפול הבנויה על עקרונות ניתוח התנהגות, במטרה ללמד מיומנויות נחוצות ולהפחית התנהגויות לא מתאימות. לאורך השנים הוא בנה ושיכלל את השיטה, והכשיר במרכז שלו אנשי מקצוע נוספים מכל רחבי ארה"ב והעולם (כמו את ד"ר סיגל תדהר-פז) להעברת הטיפול על פי ניסיונו הקליני והמחקרי.

בעשורים האחרונים לחייו, עמד פרופ' לובאס בראש מרכז להנחיית טיפול התנהגותי ABA (LIFE – Lovaas Institute for Early Intervention), שלו סניפים רבים בארה"ב ובמדינות נוספות, ומרכזים מקושרים רבים, ביניהם המרכז שלנו בארץ.

פרופ' לובאס פירסם עם השנים ספרים ומאמרים רבים, הבולט שבהם הוא מאמר שפורסם ב- 1987, ובו מחקר ארוך טווח על ילדים עם אוטיזם שקיבלו טיפול התנהגותי במרכז הטיפולי שלו ב- UCLA. ממצאי מחקרו הראו כי 47% (!) מן הילדים המאובחנים עם אוטיזם שקיבלו טיפול אינטנסיבי על פי שיטתו (30-40 שעות בשבוע) הגיעו לשילוב מלא בכיתה רגילה, ולא עמדו עוד בקריטריונים לאיבחון אוטיזם. הישגיהם של ילדים אלה בטיפול יוצא דופן בייחוד לאור זה, שילדי קבוצת ביקורת, שקיבלה טיפול התנהגותי של 10 שעות בשבוע בלבד, וילדי קבוצת ביקורת שלא טופלה בטיפול התנהגותי, לא הגיעו להישגים דומים.

לצפייה במחקר של פרופסור לובאס