שילוב במסגרת חינוכית רגילה

מרכז לובאס ישראל מאמין שילדים בעלי צרכים מיוחדים בכלל, וילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי (ASD) בפרט, צריכים להשתלב בגן רגיל, וחלקם הגדול גם בבית ספר רגיל, בכיתה רגילה.
אנו רואים בשילוב במערכת החינוך הרגילה יתרונות רבים עבור הילד המשולב. הילדים המשולבים לומדים להסתגל לסביבה הטבעית המתאימה לגילם, המהווה הכנה מצוינת עבורם לשילוב בקהילה הטבעית בהמשך חייהם, כשמסגרת ההתייחסות היא החברה הרגילה ולא חברת אנשים מיוחדים.

בנוסף, כאשר מדובר על ילדים עם קשיים, בפרט קשיי תקשורתת ושפה, יש לעבוד על התחומים בהם הם זקוקים לתיווך ולקידום באמצעות המצאות בין בני גילם המתפתחים בצורה תקינה. כך למשל, ילד עם קשיי תקשורת – חשוב שילמד לתקשר עם ילדים המחזירים לו תגובות על יוזמות תקשורתיות שלו, והפונים אליו בעצמם באופן תקשורתי. ילד עם קשיים חברתיים, חשוב שילמד מיומנויות חברתיות מבני גילו המתפקדים בצורה תקינה ובאינטראקציה איתם, כיוון שלילדים אלה מיומנויות חברתיות שיכולות לשמש לו מודל לקשר חברתי. ילד שאינו לומד מהסביבה דרך חיקוי, חשוב שילמד לחקות ילדים המתפקדים בצורה תקינה ומתנהגים כמצופה מגילם בסביבת גן או כיתה.
יתרון נוסף וחשוב בשילוב במסגרת חינוך רגילה הוא הסיוע הפרטני המותאם והצמוד, שהילד מקבל לצורך עבודה על הקשיים שלו.. לילדים המאובחנים עם קשיי תקשורת (על הספקטרום האוטיסטי) ולחלק מהילדים עם איבחונים אחרים יש זכאות למשלבת, המלווה את הילד באופן פרטני, אחד על אחד, ומודרכת על ידי גורם מקצועי באופן תדיר. הסיוע הצמוד מאפשר לילד המשולב לתרגל את מטרות העבודה שלו באופן המיטבי, ולמשלבת ליישם את התוכנית שנבנתה לו בהתאם להתקדמותו.
אנו מאמינים ששילוב במסגרת רגילה תורם רבות גם לילדים המשלבים ומלמדת אותם קבלת השונה, סובלנות, אכפתיות, תמיכהה הדדית, חברות ועזרה לאחרים, ערכים שהורים רבים מעריכים והיו מעוניינים להקנות לילדיהם. מניסיוננו, הורים רבים שמחים שילדיהם מבקרים במערכות חינוך בהן משולבים ילדים מיוחדים, ומשתפים פעולה בקיום מפגשים בשעות אחר הצהריים בין ילדיהם לבין ילדינו המשולבים.
הנחיית השילוב במסגרת החינוכית הרגילה על ידי מנתחת התנהגות העובדת עם המשפחה, נערכת כחלק מהנחיית תוכנית הטיפולל הכוללת של הילד. היא נעשית לאחר הכרות מעמיקה עם הילד ועם משפחתו, הערכת יכולותיו של הילד במסגרת החינוכית, וקביעת מטרות עבודה מוגדרות היטב.
במרכז לובאס ישראל נבנות תוכניות שילוב לכל הילדים המשולבים הנמצאים בתוכניות טיפול מלאות. כמו כן, אנו מסייעים בגיוס המשלבות, ובהדרכתן הראשונית והשוטפת. הדרכה זו נעשית במסגרת ישיבות הצוות התקופתיות של הילד, ובמידת האפשר מלווה בתצפיות של המנחה ו/או של רכזת הצוות במסגרת החינוכית בה הילד משולב.