הכנת פריטים לימודיים לתוכנית ביתית

כתבה: יפעת מירסקי-פיאסצקי

במסגרת יישום תוכנית התערבות התנהגותית, ישנה דרישה שוטפת להכנת אביזרים וחומרי לימוד לשם העברת תוכניות הלימוד ולשם קידומו המרבי של הילד.
פריטי הלימוד בהם אנו עוסקים יכולים לכלול תמונות ללימוד, משחקי קופסא, משחקי מחשב, מצגות במחשב, דפי עבודה, ספרים, ציורים, לוח פעילויות ועוד.
בבואנו להכין פריט לימודי כדאי לעבור על מספר שלבים בטרם ההכנה, שעשויים להקל על התהליך ולהיטיב עם התוצאות:
1. שלב התכנון
– נגדיר מהי מטרת השימוש בפריט ומה ברצוננו ללמד באמצעותו.
– נגדיר מיהו הלומד מבחינת – גיל, יכולת, קשיים ושותפים נוספים לשימוש בפריט.
– נגדיר מהן המיומנות המוטוריות, הקוגניטיביות ואחרות הנדרשות לשימוש בפריט או שברצוננו ללמד באמצעותו.
– נגדיר מהן דרישות עמידות הפריט תוך התחשבות באורח החיים המתוכנן לפריט, בשימוש בבית או מחוץ לבית, אזור השימוש בין אם בסביבה רטובה/ חולית/ שולחן/ שטיח או רצפה. הגדרת עמידות הפריט תשפיע על בחירת החומרים להכנה וכן על אופן שמירתו (קופסא/ שקית/ מעטפה/ למינציה ועוד).
2. שלב העיצוב
– נחשוב האם הפריט הנוכחי להכנה יהווה חלק ממכלול פריטים עתידיים בעלי מטרה משותפת. מחשבה זו תתרום בהכנת תבנית מעוצבת בעלת מאפיינים חזותיים לפריט הראשון ושכפולו לפריטים הבאים.
– נבחר חומרי גלם בסיסיים בהתאם לנושאים המפורטים בשלב התכנון לדוגמא: נייר (מבריק/ מאט), נייר קרפ, נייר צלופן, קרטון (חלק/ גלי), לוח קרטון ביצוע, לוח פוליגל, לוח מפל, לוח מוקצף (קאפה), סול, דאס, מסך מחשב. במידה שמדובר בילדים קטנים או עם סכנת בליעה, מומלץ להימנע משימוש בחומרים רעילים.
– נבחר אביזרים נלווים לשימוש לדוגמא: מספריים, דבק, טושים, צבעי גואש, צבעי פסטל, צבעי פנדה, צבעי עיפרון, צבעי מים, מכחולים, בצק צבעוני, פלסטלינה, מדבקות, קוביה. גם כאן מומלץ להימנע משימוש בחומרים רעילים.
– נבחר דימויים מתוך מגוון אמצעים ביניהם: איור, ציור, תצלום, תמונה ממגזין/ ספר/ מאגר תמונות מהמחשב.
– נבחר צבעוניות אשר תשרת אותנו במספר מישורים: יצירת אחידות ו/או הבדלה בין חלקי הפריט וקבוצות פריטים, הדגשה של חלק מהפריט לעומת חלק אחר, הדגשה של פונקציה שונה בין חלקי הפריט.
– נבחר גודל לפריט בהתאם למיקום בו נשתמש (שולחן/ שטיח/ קיר) ובהתאם לכמות המשתמשים בשטח נתון.
– נבחר גופן וגודל גופן בהתאם לכותרת ראשית, תת כותרת, הוראות ביצוע, טקסט שוטף.
3. ארגז כלים
להלן מספר הצעות למקורות בהן ניתן לבחור את המידע והדימויים להכנת הפריטים:
א. אחד האתרים המומלצים המכיל מידע ודימויים רבים הינו:
http://www.forum-morim.org/magar/main1.asp
ב. מאגר תמונות מתוך google images: נכנסים לגוגל, בוחרים את נושא התמונה ומתוכה את התמונה המתאימה ביותר. מעתיקים ומדביקים על דף וורד או פאוור פוינט לשם סידור להדפסה. ניתן כמובן לשנות את גודל התמונה, להסתיר חלקים ממנה ולעצב אותה בהתאם לנדרש. רצוי שאם יש כמה תמונות שמוצגות לילד יחד, כולן יהיו באותו הגודל והמנח.
ג. חנויות המוכרות אביזרים מיוחדים ומועילים
דוגמאות לכמה חנויות מומלצות:
רשת הציוד המשרדי “אופיס דיפו”. ניתן לבחור מוצרים מראש ולדעת את מחירם באתר האינטרנט של הרשת:
“מקורי” – יבוא ושיווק מוצרים דידקטיים למוסדות חינוך והתמחות בחינוך מיוחד. החנות ממוקמת ברחוב תמנע 3 אזור התעשייה חולון, טלפון: 03-5592260.
“יהושע פרוע”- יד שנייה של משחק וצעצוע במושב כפר יהושע.
“מ.ש.ל”- חנות אינטרנטית לאביזרים טיפוליים.
http://www.emashal.com/Site/pages/shop.asp?part=catalog
כמובן שיש עוד חנויות רבות.

טיפים כלליים:
א. פיתוח תמונות אשר צולמו במצלמה דיגיטלית בחנות צילום תוזיל את הדפסתן לעומת הדפסה ביתית. ניתן לפתח תמונות בגדלים שונים המתאימים ליכולות ההבחנה של הילד. בנוסף, מומלץ פיתוח תמונות בסגנון מט ולא מבריק. תמונות מודפסות בנייר כרומו הינן עמידות יותר לשימוש בהשוואה לתמונות מודפסות על נייר במדפסת ביתית.
ב. הדפסת חומרים בחנות של “אופיס דיפו” במידה ואין מדפסת ביתית מתאפשרת באמצעות שמירת חומרים על דיסק או בכונן נשלף.
ג. שימור הפריטים שהוכנו ושימושם לאורך זמן ייתכן באמצעות למינציה (מעטפת שקופה והרמטית). ניתן לבצע למינציה ברשת “אופיס דיפו” בגדליםA4 או .A3 במידה ויש צורך בלמינציה של פריטים רבים ניתן לרכוש מכונת למינציה (לא מאד יקרה…) וניילונים ללמינציה, ובכך להוזיל את העלות השוטפת של הכנת החומרים.