טיפים התנהגותיים לשמירה על משקל אצל ילדים

ילד עם נטיה להשמנה מציב בפני הוריו אתגרים לא פשוטים והתמודדות יומיומית. להלן מספר רעיונות שיוכלו לסייע בכך. חשוב לציין כי מדובר בטיפים לילדים בהתפתחות תקינה. עוד חשוב לציין כי הטיפ כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מיועד כמובן גם לבנות.
שינוי בהרגלי אכילה כרוך בערעור שגרת יומו של הילד. כללים ברורים של התנהגות נאותה בנושא האכילה עשויים לסייע לילד לא רק לרכוש הרגלים נכונים, אלא גם לצור תחושת בטחון שנותנת תמונה ברורה של מותר ואסור.
ראשית, רצוי להגדיר ביחד עם הילד את מטרת השמירה על המשקל, כמו בכל תהליך שבו מגייסים את הילד לעבוד להשגת מטרותיו. בנוסף, חשוב להדגיש שמטרת התהליך היא שמירה על הבריאות או שיפור הבריאות, וגם את החשיבות שכולם מקנים לאושרו כחלק בלתי נפרד מהתהליך.
שנית, כדאי להגדיר ביחד עם הילד כללי התנהגות לאכילה בריאה, נאותה, ובכמויות סבירות. את הכללים מומלץ להקליד ולשמור במחשב (אולי הילד יקליד), להדפיס ולתלות במקום נגיש לילד (למשל, על המקרר). חשוב שהילד יהיה שותף לניסוח הכללים, יבין אותם ויסכים לשתף איתם פעולה. אם הילד אינו מקבל עליו את הכללים, העבודה עשויה להיות הרבה יותר קשה.
חשוב גם להגדיר תפריט של שגרה שמוצרי מזון מסוימים אינם נכללים בו באופן קבוע ויומיומי. לדוגמא: ממתקים, חטיפים, פיצה, נקניקיה בלחמנייה, רוטב שמנת לפסטה, דגנים עתירי סוכר, מיצים ממותקים, וכדומה. ניתן להגדיר, שאת אלה ניתן לאכול רק באירועים מיוחדים כמו מסיבות, חגים, אירוח מחוץ לבית, טיולים וכדומה, וגם אז להגדיר עבורו מהי הכמות הסבירה.
עדיף שלא להפוך את הילד לחריג במשפחה, ולכן כדאי שהמשפחה כולה תימנע מלצרוך את רוב מוצרי המזון הבלתי רצויים.
כדאי להגדיר עם הילד מהו גודל מנה סבירה לאכילה בכל ארוחה, ולקבוע איתו שלא לוקחים תוספת לאותה מנה. מאידך, אפשר להגדיר, שמותר לקבל תוספת מסוג מזון אחד אך לא מאחרים, לדוגמא – רק תוספת של ירק.
מומלץ לעזור לילד להסיח את דעתו מתחושת הרעב כשמתעוררת מחוץ לזמני הארוחות. למשל, להציע לו לקום מהשולחן לאחר שסיים לאכול ולפנות לעיסוק מועדף (טלוויזיה, ספר, משחק) או לשיחה עם מבוגר נוכח, וכן, להגדיר שעות קבועות של ארוחות ולא לאכול ביניהן.
כדאי לבחור עם הילד פעילות ספורטיבית שיעסוק בה פעמיים או שלוש בשבוע באופן קבוע (חוג), ולעודד אותו לפעילות גופנית מזדמנת, כמו הליכה ברגל לחברים, עליה במדרגות במקום במעליות, וכדומה.
כדאי להגדיר יחד פרס שבועי על עמידה בכללי ההתנהגות. הפרס יכול להיות ממתק אהוב או כל דבר אחר, שאסור בשגרה, בתנאי שנצרך בכמות סבירה. אפשר להשאיר לילד את ההחלטה אם הפרס מגיע לו או להגיע לכך בדיון משותף, אך בכל מקרה כדאי להגדיר קריטריונים ברורים ומדויקים לקבלתו.