ילדים עם התפתחות תקינה מתחילים לשחק משחק דמיוני סביב גיל שנה, מיומנות המתפתחת יחד עם השפה. התפתחות זו תלויה בעיקר ביכולותיו הקוגניטיביות המתפתחות של הפעוט וביכולתו למיומנויות של ייצוג (רפרזנטציה). יכולת זו, פעמים רבות, לוקה בחסר אצל ילדים עם קשיי תקשורת או המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ועלינו ללמדה בלמידה שיטתית ומדורגת.
לימוד המשחק הדמיוני נעשה במספר שלבים:
1. לימוד מיומנות חיקוי תנועות גוף שעושה האחר.
2. לימוד מיומנות חיקוי עם חפצים שמתפעל האחר.
3. לימוד חיקוי רצף פעולות עם חפצים שעושה האחר.
4. לימוד חיקוי רצף פעולות עם חפצים סביב תוכן דומה. (ראו מספר דוגמאות מטה).
לאחר לימוד חיקוי האחר בתסריטים מגוונים, נערך ביסוס רפרטואר המשחקים הדמיוניים העצמאיים של הילד. דבר זה יכול להיעשות בדרכים הבאות:
– עידוד יוזמה מצד הילד, דרך יצירת מצב של פיתוי לתגובה, המתנה, או הוספת קולות המלווים את הפעילות המשחקית, כגירוי מבחין לביצוע הפעולות במשחק. חיזוק כל פעולה של יצירתיות במשחק וכל יוזמה.
– הפעלת דמות ע”י המטפל באופן מקביל להפעלת הדמות של הילד. למשל, לכל אחד חיה שונה, וכל אחד מבצע פעולה שונה עם החיה שלו, קשורה יותר או פחות לפעולת החיה של האחר.
רעיונות לתסריטי משחק דימיוני ראשוני:
משחק עם בובה – להאכיל בובה בכפית, להשקות בובה, להבריש במברשת, לכסות בובה בשמיכה, לתת נשיקה לבובה, לערסל בובה בחיבוק.
משחק בחיות – להקפיץ חיה מעל גדר, לתת לחיה לשתות משוקת, להדהיר או להוליך חיה בחווה, לשים בובת ילד על גב החיה.
משחק במכוניות – להסיע מכונית במסלול ישר, על גבי מסלול מתעקל או כביש מצויר, לשים בובת ילד על האוטו ולנסוע לנקודה מסוימת (לגן/ לבית וכדומה), להחנות מכוניות, לגרום למכוניות להתנגש בתאונת דרכים.
משחק במשאית – להעמיס פריטים על משאית, להסיע אותה, לפרוק את המשאית בצד האחר של החדר.
משחק בגן שעשועים – להגליש בובת ילד על מגלשה, לנדנד, לסובב בקרוסלה, להריץ בגן השעשועים